Vi uppmuntrar kunskap och utveckling. Genom att ständigt utbilda oss växer vi i våra respektive roller. Hos oss spelar alla huvudrollen, det är laget som levererar totalupplevelsen och ger nöjda kunder. För det är roligare att vinna tillsammans.
Är du en bra försäljningschef är du lika stolt att representera BMW som du är att leda ett lag med höga ambitioner – ett lag med stark vilja att lyckas och kraft att skapa stora kundupplevelser. Tillsammans.
Du coachar dina säljteam, skapar incitament, leder möten, utvecklar och motiverar säljare att uppnå fastställa mål. Du är kravställare mot säljarna samtidigt som du är en del av laget och framgången. Du ansvarar för att ta fram nyckeltal, sätta upp mål, organisera försäljningsarbetet, samt återkoppla och följa upp resultat. Givetvis har du stort inflytande över strukturen på produktutbudet och prissättning vilket självklart förutsätter en förmåga att bedöma marknaden och dess förutsättningar.
Du medverkar till att lägga upp strategier för marknadsföring, reklam, PR och promotionsåtgärder för försäljning. Långsiktigt och kortsiktigt. Kort sagt, du har BMW i blodet.
BMW har många lojala kunder, vilket till stor del beror på vår exceptionellt höga servicestandard. En stor del av kundupplevelsen kan spåras tillbaka till arbete som du utför i rollen som servicemarknadschef. Du fostrar en kultur med en oöverträffad serviceanda i det team som omfattas av både tekniker och servicerådgivare, samtidigt som du säkerställer produktivitet och lönsamhet.
Naturliga ledaregenskaper, omfattande teknisk kunskap och hög förståelse för kundens önskemål och beteende, är hörnstenar i ditt jobb. Du är den sammanhållande länken mellan förväntningar, löften och leverans – där kunden möter servicerådgivaren som i sin tur kommunicerar med tekniker. Och sedan kommer tillbaka. Däremellan ska allt stämma med offerter, reservdelar, tidplan och resultat.
Att se till att detta maskineri fungerar lika väl som en BMW-motor är ditt jobb, något som inkluderar kompetensutveckling och coachning av personal. En utmaning, men en rolig sådan.
Att jobba som försäljare av nya bilar på BMW innebär att du jobbar med det finaste som bilindustrin kan erbjuda. Och att du möter olika människor som delar samma höga förväntningar.
Din roll är att presentera teknik, kvalitet och prestanda i världsklass som gör bilägandet lättare och bilkörandet roligare. Som säljare, eller Sales Advisor, har du eget säljansvar men jobbar ändå i ett lag där ni utbyter erfarenheter, stöttar och inspirerar varandra och jobbar resultatmedvetet mot samma mål. Alltid med glädje.
Med hög professionalitet och kunskap är du alltid beredd att göra det lilla extra för att addera värde för varje kund och vägleda dem till en förstklassig kundupplevelse. Du är nyfiken och vetgirig och genomgår löpande utbildningar för att uppnå dina mål och säkerställa att dina produktkunskaper alltid överträffar kundens förväntningar.
För att skapa en bättre kundupplevelse har BMW introducerat en ny roll: Product Genius.
Som titeln antyder, har du omfattande produktnära kunskap, inte minst om användarnyttan och handhavandet av de tekniska finesserna i en BMW. Du bidrar starkt till försäljningen men har inget uttalat säljansvar. Ditt jobb är att demonstrera bilarna och deras tekniska egenskaper samt interagera med kunder genom att visa, vägleda, förklara och inspirera. Du är en positiv, självständig och socialt begåvad person, gärna med passion för BMWs produkter i synnerhet och en god förståelse för teknik i allmänhet. När kunder har frågor så har du alltid ett svar – i bilhallen, per telefon eller under en provkörning.
Det är en kvalificerad roll som skapar mervärde för BMW och för kunden. Du börjar givetvis med en omfattande utbildning för att få dig flygfärdig.
Som Servicerådgivare har du kontakt med i stort sett allt och alla: säljare, tekniker, kunder och resten av eftermarknads- och serviceorganisationen. BMW är, som du säkert känner till, ett oerhört starkt varumärke – känt för sina passionerade medarbetare, sina innovativa produkter och sin fantastiska service.
Du är som en schweizisk armékniv, du är många förmågor i en. Du är en god lyssnare och har förståelse för kunden, ditt detaljsinne är enastående, din simultanförmåga välutvecklad precis som din kommunikationsförmåga. Och att ge service måste vara bland det bästa du vet. Med stor förståelse för kundens problem kan du med den senaste diagnosteknologin kommunicera med tekniker och leverera en tjänst som motsvarar de förväntningar som ställs på världens ledande bilvarumärke.
Vem du är som människa i kombination med din vilja att utvecklas är oerhört viktigt. Vi har kunskap och utbildningar och delar gärna med oss.
Som världens ledande premiumvarumärke för bilar är BMW känt för sitt stora modellprogram och ledande teknologi. Som tekniker på BMW jobbar du vid bilvärldens kunskapsfront. Du hanterar dagligen den senaste, mest innovativa tekniken och diagnosutrustningen på marknaden, i en hypermodern miljö.
Som tekniker på BMW befinner du dig i ständigt lärande, dels genom utbildningar on-line och genom erfarenheter i arbetet. Du omges av kunniga och kompetenta kollegor som tillhör de bästa i branschen. Ni är arbetskamrater, men även varandras inspirationskällor och lärare. Det man inte kan, det kan någon annan.
Att arbeta hos BMW innebär höga förväntningar och krav, inte minst från kunder som är vana vid en premiumupplevelse. Du präglas av, förutom kompetens, glädje och stolthet samt viljan att leverera och lyckas som ett lag.
Skillnaden mellan att vara säljare av nya och begagnade bilar är inte speciellt stor. Om man ska vara filosofisk är ”tiden” det enda som skiljer. Du säljer bilar som har hunnit bli något år eller tre. Argumenten är desamma; teknik, kvalitet och prestanda är fortfarande i världsklass.
Du har eget säljansvar och jobbar i ett lag där ni utbyter erfarenheter samt inspirerar varandra och jobbar resultatmedvetet med glädje. Med hög professionalitet och kunskap är du alltid beredd att göra det lilla extra för att addera värde för varje kund och vägleda dem till en förstklassig kundupplevelse.
I rollen som säljare av begagnade bilar behöver du även lära känna varje bil och säkerställa att bilarna ställs i perfekt skick innan de går ut på marknaden. Att bygga och vårda relationer samt etablera nätverk av kundkontakter är avgörande för din framgång. Liksom viljan och förmågan att söka upp nya kunder samt aktivt övervaka marknaden.
Ingen blir någonsin fullärd, men som Master Technician är du sannolikt mer fullärd än övriga teknikerkollegor.
Du ansvarar för att upprätthålla kompetensnivån, identifiera utvecklingsbehov och skapa medvetenhet kring den kvalitet som behövs för att försvara BMWs position som det ledande premiummärket. Du genomför komplexa diagnoser och felsökningar, service och reparationer utan problem. Du månar om att utbilda, coacha och utveckla dina kamrater i serviceteamet för att kunna garantera högsta möjliga kundnöjdhet. Det inbegriper även din egen utveckling, varför du löpande deltar i Master Technician Training, håller dig uppdaterad med tekniska nyheter och information som du sprider till övriga tekniker – och ser till att de läser och förstår innehållet.
Genom tät kontakt med Servicemarknadschefen säkerställer du en felfri leverans av ditt serviceteam och ser till att arbetsmiljön motsvarar de höga förväntningar på säkerhet, renhet och ordning som förknippas med BMWs image. Din roll innebär en del umgänge och kommunikation, internt men även externt gentemot kunder som behöver informeras om hur bilen mår. En del av rollen utgörs av pappersarbete och du förutsätts bl.a. kunna hantera garantiprocedurer i enlighet med BMWs guidelines samt annat förekommande administrativt arbete.